tisdag 30 augusti 2011

Ronja 20 mån...

Min lilla flicka med så mycket vilja och frustration.
Nu önskar jag att det går fort till dess att hon kan förmedla allt hon vill säga/göra som vi inte förstår.
Även om det kommer nya ord varje dag och ibland vissa grodor från oss som slinker ut fastnar direkt som när pappa skojar med mig och säger I kick yo ass och vår lilla skrutt på 90,5 cm smyger bakom och vi hör bara kit å ash typ...

Annars har vi en glad skit här hemma som verkligen testar gränser och överskrider dem oxå;P.
Man märker i vissa saker som hon gör att hon apat efter något som vi brukar göra som när vi satt och lekte kök för någon dag sedan och vi stekte köttbullar varpå jag skakar stekpannan som man brukar göra så att dem inte ska fastna, när Ronja sedan lekte kök inne på rummet själv igår hör jag att hon gör samma sak med stekpannna.:)

Klättra är nog den absoluta favorit sysselsättningen nu tillsamman med att "Gonga".
Det har klättrats upp i vasken på toaletten, upp på skötbordet för att 2 dagar senare
 komma på hur man klättrar ner också.
Spisen är också jätte intressant att klättra upp på för att kolla vad som lagas till middag.



"Docktan" (Skrållan) har blivit som mitt andra barn Ronja vill ha med
henne överallt vid matbordet, duschen, sängen, dem två ska sitta i mitt knä och
läsa saga ihop,det ska torkas näsa på henne,hon ska också ha D-dropparna,
hostmedicin kan hon också behöva och så himla gulligt är ju att
Skrållan ska ligga i mitt knä så jag kan ge henne nappflaskan
medans Ronja ligger bredvid och äter vällingen på kvällen.
Ännu sötare är ju när Ronja själv gungar och buffar
i rumpan docktan till sömns i sin famn.




Hon klär sig i stort sett själv från blöja till jacka och skor och vill oftast absolut inte ha hjälp.
Tyvärr har pott-träning gått lite baklänges eftersom vi får badrummet renoverat och
hon inte vill varken gå på pottan eller toan ibland, men dem senaste
dagarna har det tagit fart igen då vi fick köpt en ny potta som
 hon dessutom verkar sitta betydligt bättre på.



Vi har precis tagit bort spjälorna från sängen och hon har sovit i sin säng hela nätterna
(utom den första då vi bar in henne till oss eftersom hon hostade så)
sen kommer hon insmygandes till oss på morgonen.



När vi var hos läkaren förra veckan fick vi mätt Ronja och hon har
växt 4-6 cm sedan 18 mån- kontrollen(dem hade lite svårt att mäta på
Bvc eftersom hon var så lång då.)Inte konstigt jag tyckte
sommarklänningarna blivit väldigt korta.

poss poss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar