tisdag 2 augusti 2011

120 mil på 2 dagar......

I Lördags morse packade vi in oss i bilen efter att ha väckt en såå yrvaket söt skrutta för att åka till Enköping där Ronjas farfar m. familj bor.
Ronja ville inte alls gå upp så vi grejade vidare i köket och tänkte att hon kunde få sova vidare men rätt som det var stod hon i hallen och tittade på oss alldeles yrvaken men otroligt glad och med ett härligt morgon rufs till kaluffs.
Lite senare än tänkt kom vi iväg och hann rulla ca en timme innan Ronja valde att sova lika länge.
En kissepaus vid Brahehus slog vi till på och hade tänkt kombinera det med att gå ner till ruinen men eftersom den var inklädd i blått nät misstänkte vi att det inte var mycket lönt men Ronja fick springa av sig lite och hittade "Gonga"(gunga) som hon fick några minuter att roa sig med innan vi körde vidare.
Vid lunch stannade vi vid en mack och Ronja fick en korv som hon gladeligen tuggade i sig stolt sittandes i bagageluckan alldeles lycklig.
Tyvärr kom den upp i 2 omgångar och som tur va hade jag tagit med en termos med varmt vatten som vi kunde tvätta av henne med längst med vägkanten, lite kyligt och skakade gjorde hon men hon fixade det galant och hittade några myror att fasineras över under tiden.
Väl framme hos Ronjas Farfar blev det fika och tvätt av bilstol & kläder, Ana och Alexandra hade varit på semester i Bolivia i 7 veckor och med sig hem hade dem en jättefin klänning till skruttan.
Sen åkte vi för att checka in på hotellet innan det var dax att möta upp dem andra för middag i Restaurangen.
Vi bodde längst ner i en korridor och Ronja var så glad och joddla "spinga, spinga" medans hon satte fart framåt.
På kvällen var det Kultur på schemat då farfar satt upp en fars i Skolparken i Enköping.
Himla mysigt vi satt under bar himmel och fnissade åt skämten som var typisk svärfar humor medans farfar och Alexandra försökte roa skruttan på en lekplast i närheten innan vi traskade hem till farfar igen i sommarnatten.
Det kändes så ovant att vara ute och gå så sent, när man inte har hund längre är det ju inte så ofta man är ute och går så sent på kvällen sen man blev mamma.
Ronja höll igång i ett härligt tempo hemma hos farfar med risk för att somna och eftersom hon inte kom i säng i tid fick vi sovmorgon, så när jag vaknade 8.50 fick vi brott ner till hotell-frukosten där Ronja svepte i sig en hel del "ääähpple"juice och tuggade i sig vinduvor och pålägg.

Söndagen bjöd på strålande sol och efter vi ätit hotell-frukost och checkat ut åkte vi hem till farfar igen. Ronja och Alexandra lekte en stund i trädgården innan Alexandra ville visa Ronja sin favorit lekplats.
Hela vägen till lekplatsen sprang Ronja så snabbt hon bara kunde för att hinna ifatt Alexandra medans hon skrek Anha Anha(Alexandra förstod vi ju efter ett tag att hon menade).
Vilken lekplats, där fanns allt och jag blev nästan lika lyrisk som dem små.
Det första Ronja sa va "Gonga" innan hon hittade en annan favoit en färgglad båt som hon stod och styrde rundor med.
Sen blev det promenad genom en utav dem många parkerna på väg ner till hamnen.
Enköping är parkernas stad och det kan man inte ta ifrån dem att dem har otroligt fina parker och hela stan var klädd i blomster.
Vi landade slutligen på torget för en glasspaus och Ronja däckade strax efteråt och sov vidare i vagnen medans vi laddade bilen och gjorde oss redo för hemresa.
Hon vaknade så fort pappa lyfte in henne i bilstolen och fick säga hej då till dem allihop innan vi började beta av mil efter mil igen.
Ronja somnade strax efteråt i bilen igen och klämde 2 timmar och vaknade lagom till vi närmade oss Brahehus igen och bestämde att vi skulle stanna och äta middag där.
Lite Gränna gottis fick vi med oss också, vi som missat det på vägen upp hade tur då dem sålde lite av sitt sortiment i en butik bredvid restaurangen.
Restearnde mil var sega fy bubblan Ronjas tålamod var slut (mitt också) och det var inte mycket som roade henne och med en smällande huvudvärk önskade jag bara att vi kunde vara hemma snart.
Men eftersom Ronja bilvägrar efter ett par minuter i bil i vanliga fall vilket gjorde oss lite nervösa inför denna resan så klarade hon det otroligt bra.
Och väl hemma vid 22 på kvällen blev det en dusch och lite välling-mys i soffan innan skruttan somnade som en stock.

Skruttan leker med dockorna på vägen upp till Enköping...

....medan mamma började läsa om den hemska
 historien om Arboga-barnen

Ensamblen av "Drömvinsten"

Ronjas favorit båt på lekplatsen

Där var så mycket skoj att göra.

Enköping-parkernas stad.

På vägen hem ...Lämnade vi Medelhavet???