tisdag 7 juni 2011

Dagens hemmafru... 

ja då snackar vi old school inte som dem hemmafruarna från realityserierna som har en massa hemhjälp till höger och vänster utan en riktig hemma fru.
Efter att jag lämnade skruttan på dagis cyklade jag iväg och handlade lite väl hemma igen slängde jag ihop en sats "Rimbobullar" medans dem jäste blev det minsann dammsugat och diskat och röjt också, schuss in med bullarna i ugnen innan jag sprang och hämtade hem min lilla skruttunge från dagis igen.

Det jag skulle komma till var den härliga känslan att få komma hem och det luktar nybakat något jag hoppas få kunna pussla i hop med livspusslet till "barnen"(de lär väl komma nån till) blir större och kommer ihåg det själva hur det luktade nybakade bullar när dem kom hem från skolan.
En bullmamma det kan jag minsann bli.

Iaf dessa bullar var bara så himelskt goda gör dem eller gör inte dem om ni tänker på sommarfiguren eller... gör dem och spring sedan en mil ....eller tre det är dem värda.
Frasiga, saltsöta och jag som aldrig kan låta ett recept vara utan bara måste trixa tryckte i äpplebitar och strödde på pärlsocker på några nästa gång tänkte jag göra med kanelfyllning kanske någon form av choklad (nutella) fyllning,sen kan man ju stoppa dem fulla med sommarens alla härliga bär oxå.





20-25 bullar

25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Pensling:
uppvispat ägg

Garnering:
1 dl florsocker
1 msk vatten

Ugn: 250 ° Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt mjölken och rör om så att jästen löser sig.
Klicka ner matfettet i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl.
Arbeta samman det till en smidig deg. Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40×40 cm, på lätt mjölat bakbord. Sporra eller skär ut fyrkanter, ca 8×8 cm.
Rör samman ingredienserna till fyllningen.
Lägg en klick fyllning mitt på varje fyrkant.
Vik upp de fyra hörnen över fyllningen och tryck samman dem.
Lägg bullarna i formar och ställ dem på bakplåtar.
Låt bullarna jäsa i rumstemperatur under duk ca 2 timmar.
Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna mitt i ugnen ca 6-8 minuter.
Låt bullarna kallna utan bakduk.
Rör ut florsocker med vatten och glasera de kalla bullarna med glasyren.

poss poss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar