måndag 4 juli 2011

18 mån .....1 1/2 år...

Ronja har blivit mammig igen och står numer upp i sängen på mornarna och kallar på mig, himla mysigt att vaknat till måste jag ju säga.
En riktig liten klätterapa har vi här hemma nu allt ska upp och klättras och sittas på.
Nu har hon hunnit gå 2 mån på dagis och vi märkte ganska direkt att hennes språk utvecklades.
Numer pratar hon hela tiden och ibland tar det bara en gång för ett ord att fastna som iförrgår när jag slog mig och sa "aj som in i hundan" -hundan hör jag då bakom ryggen där Ronja står hihi.
Annars ploppar det upp 2-ords meningar för varje dag som går som " prick dää" till våra fölsemärken eller "Hawå-wu"-Hallå du som jag brukar säga till henne på göteborgska.
Första sången hon sjöng var till Upp och Hoppa från Händige Manny.
Hon har nog hittat sitt skratt och det är så hjärtligt att man bara smälter när hon är så lycklig.
Tror nog vi anar lite 1 1/2 års trots här hemma med. Hääärligt.
När hon försöker klä på sig själv (skor & byxor) och hon inte riktigt klarar av det och man bara vill hjälpa henne blir hon riktigt arg, det får man absolut inte hon ska klara det själv.
Det går verkligen jättebra på dagis hon springer in till dem andra barnen direkt när vi kommer dit på mornarna har knappt tid att säga hej då eller possas och fröknarna har bara gott att säga hon är alltid kramig,glad och harmonisk och lätt att ha att göra med som pratar mer och mer och har börjat härma det man gör.
Hon blir överlycklig när hon får lov att hjälpa till som med tvätten, hon fyller & tömmer maskinen och hjälper mig att hänga upp allt.
När vi har varit och handlat älskar hon att springa fram och tillbaka och lämna allt från påsarna till oss.
Eller som när vi hade varit och handlat och hon skulle släpa upp ett paket blöjor helt själv trots att det var nästan lika stort som henne och hon snubbade så hon låg över det ett par gånger men skam den som ger sig.
Den senaste hjälpa till grejen är att sopa golven som mamma gör, så sött.
Hon älskar att leka kurragömma och ibland drar hon in oss alla på samma gömställe och sitter och väntar med spänning att "någon" ska komma och hitta oss hihi sötsnos!
Hytter med fingret åt oss å säger abaj-aja baja.
Känns som att vi börjar få en liten flicka här hemma som både kan göra sig mer och mer förstådd, har humör men också väldigt mycket humor som skrattar, dansar, hittar på bus och testar gränser.
Här om dagen när vi satt och åt satt hon och tittade bakom mig och satt och log, en bra stund satt hon så tittade runt och log från och till och jag såg hur det rörde sig i huvudet på henne och till sist brister hon ut i skratt och tittar på mig åhh skulle kunna ge vad som helst för att få reda på vad hon satt och mindes för något:).

Klippte av den första locken.
<3

poss poss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar